زیباترین تنگه ها و دره های ایران

زیباترین تنگه ها و دره های ایران

 

کشور پهناورمان ایران پر است از جاذبه‌های طبیعی، تاریخی ،فرهنگی و هر آنچه هرگردشگری در سفر خود مشتاق باشد از آن بازدید کند . در میان این جاذبه‌های طبیعی یکی از دیدنی‌ترین مناطق؛ تنگه‌ها و دره‌ها می‌باشند .در واقع تنگه یا تنگ‌ها به راه‌هایی اطلاق می‌شود که دو بخش بزرگ آب را به هم وصل و دو بخش بزرگ خشکی را از یکدیگر جدا می‌کنند . تعداد و تنوع این تنگه‌ها مانند سایر مظاهر طبیعی در کشور ما بسیار زیاد است . از همین رو قصد داریم که در این مطلب و مطلب بعدی در مجله گردشگری بلیط اینجا به معرفی زیباترین تنگه ها و دره های ایران بپردازیم .

 

تنگه چاهکوه

اولین منطقه‌ای که در معرفی زیباترین تنگه ها و دره های ایران با آن آشنا خواهیم شد ؛تنگه چاهکوه در جزیره قشم است . این تنگه که عمق آن به ۱۰۰ متر می‌رسد و در اثر فرسایش سنگ‌های رسوبی زمین شکل گرفته از دیدنی‌ترین مناظر طبیعی بخش شهاب از توابع قشم به شمار می‌رود . ورودی چاهکوه در ابتدا عریض است اما در ادامه با دیوارهای بلندی که دارد جذابیتی دیدنی را خلق کرده . بخش‌هایی از این تنگه تا حدی باریک است که گذر از میان آن کار چندان راحتی نیست . وجود صخره‌ها و تندیس‌های طبیعی بسیار که در پی فرسایش زمین ایجاد شده و همچنین تماشای آسمان پرستاره این منطقه در شب تنگ چاهکوه را به یکی از پربازدید ترین جاذبه‌های منطقه تبدیل کرده است . علت نامگذاری آن نیز داشتن چاه‌های آب شیرین متعدد است که توسط مردم حفر شده و نقش مهمی در تامین آب آن خطه دارد .

 

تنگه رغز

شهر داراب در جنوب استان فارس میزبان یکی دیگر از زیباترین تنگه ها و دره های ایران است . رغز که در ۳۰ کیلومتری شهر داراب واقع شده با داشتن ۶۴ آبشار جاذبه‌ای دیدنی در این منطقه به شمار می‌رود . برای رفتن به این تنگه بهتر است تجهیزات و امکانات لازم را حتماً همراه خود داشته باشید . همچنین داشتن یک راهنمای کار بلد و حرفه‌ای جزو واجبات سفر به این منطقه است.چرا که مسیر و ارتفاعات آن بسیار صعب العبور می باشد. اما همین دسترسی دشوار باعث شده تنگه رغز بکر و دست نخورده باقی بماند . رغز با داشتن آبشارهای خروشان، حوضچه‌های پر آب، چشمه‌های متعدد، یکی از خوش آب و هواترین مناطق استان فارس به خصوص در فصل تابستان محسوب می‌شود.

دره کول خرسان

دره کول خرسان در استان خوزستان جاذبه‌ای ی با آب و هوایی معتدل و دلچسب در دل منطقه‌ای گرم و شرجی می‌باشد .  این دره هم در ابتدا عریض است اما هرچه بیشتر می‌روید باریک می‌شود. تا جایی که در برخی نقاط آن عبور یک نفر هم به راحتی ممکن نیست . کول خرسان در نهایت به رود دز منتهی می‌شود.

در برخی از جاهای دره دیواره‌ها آنقدر بلند است که تماشای آسمان مقدور نیست . شاید به همین دلیل است که عده آن را دره ارواح هم می نامند. اما علت شهرت این منطقه به دره کول خرسان ،وجود چندین خرس در این منطقه بوده است . برای رفتن به این دره لازم است که به استان خوزستان و شهر دزفول رفته ؛در کیلومتر ۲۸ جاده شیهون به سمت چپ جاده بروید و در کنار روستای پیشه‌بزان از این جاذبه طبیعی بازدید کنید .

 

تنگه واشی

شهر فیروزکوه یکی دیگر از زیباترین تنگه ها و دره های ایران را که تنگه واشی یا ساواشی نام دارد در نزدیکی خود جای داده است . برای رفتن به این تنگه لازم است از خیس شدن و زدن به دل آب ابایی نداشته باشید . حتی در مناطقی با موج‌های رود همراه شوید. پس حتماً تجهیزات و کفش لباس مناسب و اضافی را به همراه داشته باشید . در دیواره‌های این تنگه سنگ نگاره‌هایی  متعلق به ۱۸۰ سال پیش به چشم می‌خورد که در واقع صحنه شکار فتحعلی شاه قاجار را به تصویر می‌کشد . به دلیل نزدیکی تنگه واشی به تهران و حومه یکی از پرگردشگرترین تنگه‌های ایران به شمار می‌رود . بنابراین اگر می‌خواهید آن را در زمانی که خلوت‌تر است بازدید کنید بهتر است وسط هفته را برای سفر به این منطقه انتخاب کنید .

 

تنگه شیرز

تنگه شیرز با قدمتی چندین میلیون ساله یکی از بکرترین تنگه‌های ایران است که در اثر فرسایش و تغییرات زمین شناسی شکل گرفته است . این تنگه بین استان‌های کرمانشاه ،لرستان و ایلام قرار گرفته و ۵۰ کیلومتر با شمال شرق کوهدشت فاصله دارد .  طول شیرز ۵ کیلومتر است و ارتفاع دیوارهای آن در مناطقی به ۱۵۰ و حتی ۲۰۰ متر هم می‌رسد . به حدی که نور خورشید به این قسمت‌ها نمی‌تابد . اگر در فصل های بهار و تابستان به استان لرستان سفر کردید به هیچ عنوان بازدید از این تنگه بکر و دیدنی را از دست ندهید .

 

تنگه براق

روستای براق در استان فارس یکی دیگر از تنگه‌های زیبای ایران را در خود جای داده که با داشتن مناظر دیدنی و طبیعتی سرسبز و باصفا از جذاب‌ترین جاهای دیدنی این استان به شمار می‌رود . در سفر به این تنگه می‌توانید از کوه‌های باشکوه های، آبشار های روان و چشمه های پر آب دیدن کنید . و در آب و هوایی دل انگیز و با صفا یک روز خاطره انگیز را برای خود و خانواده‌تان ثبت کنید .

دیوارهای تنگه براق هم ارتفاع بسیار زیادی دارد و در مناطقی حتی به ۳۰۰ متر هم می‌رسد . این منطقه هنوز هم جز مناطق بکر و دست نخورده به شمار می‌ رود . روستایی که میزبان این جاذبه دیدنی است هم قدمت بسیار بالایی دارد . گردشگران می‌توانند در آن سنگ نوشته مربوط به دوران ساسانی به خط پهلوی را که در وسط دره قرار دارد بازدید کنند .

 

 دره راگه

تنگه راگه در استان کرمان و شهر رفسنجان واقع شده است . این دره در اثر فرسایش آب رودخانه دائمی گیودری به وجود آمده و قدمت آن به ۲۰ هزار سال پیش می‌رسد .عمق دره ی راگه ۷۰ متر است و طول آن ۲۰ کیلومتر می‌باشد . عرض دره هم بین ۲ تا ۱۸۰ متر متغیر است . با سفر به این منطقه می‌توانید یک جاذبه طبیعی بکر و دست نخورده را از نزدیک بازدید کرده و به دور از صدا و هیاهوی شهر در طنین صدای پرندگانی مثل کبک و عقاب به طبیعت گردی بپردازید .

تنگه بوچیر

 

این بار هم مانند اول این نوشته  به جنوب ایران می‌رویم و یکی دیگر از تنگه‌های زیبای استان هرمزگان در شرق شهرستان پارسیان را شما معرفی خواهیم کرد . تنگه بوچیر به دو قسمت چله بالا و چله پایین تقسیم می‌شود . چله به معنی درز و شکاف است . چون این تنگه در واقع شکافی به دل زمین باز کرده است از این لغت برای آن استفاده می‌کنند . در بازدید از این منطقه هم حتماً این نکته را در نظر داشته باشید که لازم است مهارت‌های صخره‌نوردی ، سنگ نوردی و شنا را تا حد نیمه حرفه‌ای بلد باشید . وجود ماهی‌های دکتر فیش که خواص درمانی بسیار زیادی دارند در آب تنگه بوچیر یکی از عوامل شهرت آن شده است .

 

برای تهیه بلیط سفر به شهر های مختلف کشور و بازدید از این دره ها و تنگه های دیدنی به سایت بلیط اینجا مراجعه کنید  .

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها